Arbeidsgiverne vil saksøke staten fordi EU har gitt norske arbeidere for gode rettigheter.

Arbeidsgiverne vil saksøke staten fordi EU har gitt norske arbeidere for gode rettigheter.

Abonner på nyhetsbrevet Europaportalen

EU-retten har i flere saker avsagt dommer som gir deltidsansatte bedre betalt for arbeidet de utfører. LOs nestleder har gått så langt som å si at hun må helt tilbake til innføringen av åttetimersdagen for å finne en arbeidslivsreform som er like viktig.

Arbeidsgiverne protesterer selvsagt mot at en slik regel skal innføres gjennom EØS-avtalen.

I flere tiår har vi hørt nei-siden argumentere for hvor ødeleggende EØS er for arbeidstakernes rettigheter. I denne saken er bildet det motsatte. Det er Brussel som forsvarer arbeidsfolk, mens Oslo har opprettholdt et regelverk som arbeidsgiverne ønsker å beholde.

Hvor står nei-siden i denne saken? Kan de ikke for én gangs skyld si at EU har rett? Når EU innfører en ordning som ifølge LOs nestleder er den viktigste forbedringen for deltidsansatte siden åttetimersdagen, burde de kunne gjøre det. Og i alle fall legge bort den seiglivede myten i norsk EU-debatt om at nye rettigheter for arbeidstakere alltid kommer fra nei-siden.

Kilde: https://www.nho.no/tema/arbeidsliv/artikler/2026/nho-vurderer-soksmal-mot-staten/

Støtt Retning EU og del gjerne videre hvis du mener flere burde lese dette.

Del
×