Den nå avsatte regjeringen i Ungarn, under ledelse av det nasjonalkonservative partiet Fidesz, med sin statsminister Viktor Orban, brukte nasjonalistisk retorikk for det det var verdt i sin propaganda. Problemet med slik retorikk er at den blir hatefull, den skaper fiendebilder som det kan ta generasjoner å helbrede.
Det er logisk å appellere til samhold og patriotisme hvis man blir truet av ytre fiender, noe annet er det å bruke ideen om nasjonalitet til å forsøke å underlegge seg andre land og folk. I Viktor Orbans tilfelle spillte han på begge strenger, han hevdet at EU sto i veien for Ungarns muligheter for å gjenreise sin storhet, samtidig som han stadig minnet ungarerne om tidligere tiders pomp og prakt. Han forsøkte å tegne et fiendebilde av Brüssel, samtidig som han ville ha alle fordelene med den styrken som en slik union gir, og spesielt de økonomiske fordelene fra EU-medlemskapet.
Nasjonalisme er i seg selv bare en ide, og ingenting annet. Ideen har sannsynligvis sitt opphav allerede fra den tiden vi nettopp hadde klatret ned fra trærne og levde i stammesamfunn. Ideen var at nabostammene var farlige, – de var våre fiender, og vår stamme var bedre enn dem på alle mulige måter. Denne ideen utviklet seg etterhvert til ideen om en «nasjonalstat»; (hvert folkeslag skulle ha sin statsdannelse). Problemet med denne ideen er at den ikke skaper likeverd mellom statene, fordi noen stater vil til en hver tid være sterkere enn andre økonomisk og militært, da oppstår ideen om at de sterke statene skal erobre de svake statene, og hele modellen genererer stadig nye kriger og mer elendighet for hele menneskeheten.
Et annet problem med denne modellen var at begrepet «folkeslag» og/eller «nasjonalitet« ikke er noe statisk, vi lærte oss etterhvert at alle folkeslag var en blanding av tidligere folkeslag, og at det alltid har vært migrasjoner og folkevandringer på kloden, og at alle folkeslag blander seg med hverandre i en evig utvidelse og styrking av vår genbank.
Grensene har også alltid vært under endring. Selve ideen om en nasjonalstat passet derfor ikke inn i virkelighetens verden. En viktig årsak til dette er at grensene alltid har forandret seg opp gjennom historien og at folk flytter på seg i et stadig større tempo. Disse historiske utviklingsprosessene gjør at denne nasjonalstaten aldri kunne bli noe annet enn et midlertidig administrativt geografisk område, – altså en fiks idé som ikke virker. Men det kan selvfølgelig hisses opp til både patriotisme, fremmedfrykt og fremmedhat innenfor rammene av hver stat.
Den viktigste innvendingen mot nasjonalismen, og ideen om «nasjonalstaten» er likevel det faktum at handel og utveksling av varer, mennesker og kunnskap er en forutsetning for menneskehetens videre utvikling. Selv de mest fanatiske EU-motstanderne i vårt land skjønner at vi har behov for å importerte traktorer for å kunne dyrke noe her hjemme.
Vi er også avhengige av et internasjonalt marked for å få avsetning for våre varer. Det blir litt mye hvis vi skal konsumere all oljen, gassen og fisken selv. Dette ble klart for oss, allerede da industrialiseringen av Norge skjøt fart etter andre verdenskrig. Vi baserte denne industrialiseringen på kraftkrevende industri, vi importerte råvarer som bauxitt fra land som Brazil og eksporterte ferdigproduktene til land i Europa mm. Uten dette globale perspektivet på økonomi ville vi hatt problemer med å videreutvikle vår produksjon fra stadiet med tømmerfløting i Glomma og klippfisk fra kysten. Ideen om at hver nasjon er seg selv best, blir stadig mer utfordret av behovet for mer intensiv handel og politisk og samordning.
Handel og økonomisk utvikling, – vitenskap, forskning og teknologiutvikling, – kultur, sport og fritidsreiser, er alle aktiviteter som bringer folk på kloden stadig nærmere hverandre, mens alle slags barrierer skapt av nasjonalistisk tankegods splitter oss. Disse barrierene bremser utviklingen av felles arenaer som vil være en vinn/vinn-situasjon for alle folkeslag.
Men nasjonalismen som idé ser likevel ut til å leve videre, uavhengig av hvordan verden utvikler seg mht. produksjon, handel, vitenskap og forskning osv.
Nasjonalisme kan riktignok ha en positiv side hvis den blir brukt til å mobilisere folk mot en ytre fiende. FLN (Front de Libération Nationale) i Algerie mobiliserte i sin tid folket til å kaste av seg det franske koloniveldet. Dette var en nasjonalistisk bevegelse. FNL (Front national de liberté / Vietcong) i Vietnam var en nasjonalistisk bevegelse, den avviklet fransk kolonivelde i landet (riktignok med kinesisk og sovjetisk våpenhjelp), og den forhindret landet fra å bli en satellittstat under USA.
Motstandskampen i Norge mot den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig var også nasjonalistisk i sin karakter, vi klarte riktignok ikke å kaste ut de tyske okkupantene alene, det måtte en stor global allianse til, – en verdenskrig, men en viss porsjon norsk nasjonalisme var på sin plass i den situasjonen vi var i da.
Noe helt annet blir det når nasjonalisme blir brukt som ide for å hevde at store land kan herske over små land, – at noen folkeslag er mer verdt enn andre, osv. Vi kjenner alle til Putins påstand om at Ukraina ikke er et eget land (dermed kan de i prinsippet utryddes). Vi kjenner også til begreper som «Deutschland über alles», og «Make America great again,» Vi hørte de samme undertonene hos britene under Brexit, da ble det mumlet om «global Britain.»
Viktor Orban var på det samme sporet, da han fabulerte om tidligere ungarsk storhet. Han baserte dette på historiske realiteter som det går an å spille på for å skape en irrasjonell nasjonalistisk stemning i befolkningen. Han hadde det østerriksk/ungarske keiserdømme som bakteppe. Etter oppløsningen av denne staten under første verdenskrig, ble grensene justerte, og det fantes store populasjoner av ungarere i flere av nabolandene.
Statistikkene er unøyaktige når det gjelder ungarere i Europa, men det anslås å bo et sted mellom 2 og 2,5 mill. ungarere i nabolandene. De nabolandene som i dag har størst ungarsk befolkning, er: Romania (1,2 – 1,3 mill.), Slovakia (450 – 500 000), Serbia (ca. 250 000), Ukraina (100-150 000) samt noen mindre populasjoner i Østerrike, Kroatia og Slovenia. Det kan derfor godt være at Viktor Orban hadde ideer om å innlemme noen ukrainske områder i den ungarske staten, hvis han holdt seg inne med Putin og Ukraina ble fjernet fra kartet.
En gang bodde vi i en utleieleilighet i Timisoara, som er en multietnisk og multikulturell by i Romania.
Blant flere folkeslag i denne byen, finner vi ca. 25 000 ungarere. Vi bodde hos en ungarsk husvert, han var veldig hyggelig, men når han begynte å snakke om Ungarn og Ungarns rolle i Europa, så gikk han over til en slags ekstatisk forkynnelse. En ting var at han var frustrert fordi han ikke kom seg på landskamp i fotball som skulle være uken etter, – landslaget var det ungarske, men mannen hadde rumensk statsborgerskap, og hadde bodd i Romania i hele sitt liv. Han hadde lite godt å si om den rumenske regjeringen og hadde helst sett at deler av Romania, der det bodde mange ungarere ble innlemmet i Ungarn, – «men det blir vel kanskje vanskelig å erobre disse områdene militært!» – kom det til slutt som en ettertenksom bisetning.
For noen år tilbake gikk jeg litt rundt i utkanten av Skopje i Nord-Makedonia. På denne spaserturen i en fattig bydel kom jeg i prat med en ung albaner som snakket brukbart engelsk, jeg hadde havnet i en bydel der der bodde mange albanere. Etter litt småprat spurte han meg om hva jeg tenkte om muligheten for å gjenopprette et «Stor-Albania», nå som Kosovo hadde blitt selvstendig fra Serbia? Jeg husker ikke hva jeg svarte, men jeg tok ingen prinsipiell diskusjon om saken. Slike ideer finner vi blant mange folkeslag, så dette er ikke noe spesielt for Ungarn. Til og med her hjemme dukker det en sjelden gang opp snakk om gjenerobring av Jämtland og Herjedalen, – mest som spøk, men jeg tror det er fullt mulig å vekke et slikt troll til live, slik at det utvikler seg til fiendskap med våre naboer.
Heldigvis ble Viktor Orban og hans nasjonalisme avvist av folket i Ungarn, han endte opp som av avkledd løpegutt for både Putin og Trump. De ville bruke han som en brekkstang for å destabilisere EU. Det gikk heldigvis ikke etter planen. EU virker som en rød klut for slike nasjonalister med stormaktsambisjoner som Putin og Trump, unionen er nemlig basert på det stikk motsatte av nasjonalisme.
Nasjonalisme er ikke det samme som fascisme, men nasjonalisme inngår som regel som en gjennomgående idé i fascistisk retorikk. Vi må derfor være på vakt mot en del kjennetegn her; – når noen folkeslag framstilles som mer verdt enn andre,- når retorikken blir hatefull, – når det tegnes fiendebilder av «utlendinger», og eller folk fra andre kulturer og folkeslag – når «sterke menn» blir fremhevet som viktigere enn lover og regler. Når vi kjenner igjen slike toner, da befinner vi oss ikke langt fra fascistisk retorikk.
Ungarn ble ikke en fascistisk stat under Viktor Orban, men landet var godt på vei i den retningen, ikke ulikt den utviklingen vi ser i USA nå. De gode nyhetene er at slike nasjonalistiske bevegelser er dømt til å tape på sikt.
Syretesten for Ungarn var at den tapende part anerkjente valgresultatet og gav fra seg makten, slikt skjer ikke i fascistiske stater.