EU-fobi truer landets sikkerhet. Av Paal Frisvold.
Paal Frisvold, er rådgiver og MDG-politiker. Regjeringen gir inntrykk av at Norge kan klare seg alene i kriser og krig. Det er ikke bare misvisende. Det er også uansvarlig.
I Totalberedskapsmeldingen – «Forberedt på kriser og krig» (Meld. St. 9, 2024-2025) undergraver og kamuflerer regjeringen EUs rolle og Norges betydelige samarbeid med unionen om sikkerhet og beredskap. Den skjeve fremstillingen bidrar til å feilinforme Stortinget.
Det er betimelig å spørre seg om regjeringens EU-fobi nå utgjør en trussel mot folket den er satt til å beskytte.
Cybersikkerhet er et gjennomgående tema i meldingen. Regjeringen skriver at cybersikkerhet «skjer ofte på tvers av landegrenser. Nasjonale kapasiteter for deteksjon og hendelseshåndtering må suppleres med internasjonalt samarbeid.» Den unnlater å peke på at det «internasjonale samarbeidet» i stor grad handler om EU, hvor Norge får hovedbolken av regelverk og sikkerhetsgarantier.
Meldingen viser for eksempel til implementeringen av direktiver som «omfatter både en bred grunnsikring av samfunnsviktige virksomheter og krav til motstandsdyktighet», uten å nevne at direktivene kommer fra EU (CER og NIS2).
EUs byrå for cybersikkerhet, Enisa, spiller en avgjørende rolle for å utveksle erfaringer og metoder mellom EU-land og Norge. Byrået bistår sikkerhetsmyndighetene med «grenseoverskridende hendelseshåndtering og verdifull teknisk støtte og kapasitetsutvikling.»
Byråets rolle og virksomhet er ikke nevnt i meldingen.
Et sentralt EU-initiativ, «RescEU,» gir EU-landene og Norge mulighet til å reagere raskt på alvorlige kriser som overstiger nasjonal kapasitet. Justisdepartementet omtaler RescEU som en unik beredskapsressurs fordi den «utgjør en forskjell ved omfattende kriser (…) som flom, masseskader, storulykker, skogbrann, maritime hendelser, brannskadde, terror og helserelaterte krisescenarioer.»
Norsk helsesektor og flyselskapet SAS deltar aktivt i et EU-samarbeidet om evakuering fra krigs- og kriseområder, kalt Medevac, hvor vi blant annet har evakuert hundrevis av sårede ukrainske soldater. Hverken RescEU eller Medevacs rolle og virksomhet er nevnt i meldingen
EUs viktigste arena for forsvar og sikkerhet, og basis for felles dialog og samarbeid med Nato, er «Permanent Structured Cooperation (Pesco), som styrker logistikk og infrastruktur for raskere militær mobilitet. Det er et essensielt tiltak i møtet med sikkerhetstrusler. Norge har en assosieringsavtale som gir tilgang til konsultasjoner og deltagelse i noen møter, dog uten stemmerett. Pescos rolle og virksomhet er ikke nevnt i meldingen.
I kapittelet om internasjonalt samarbeid får Nato naturlig nok stor oppmerksomhet. Men regjeringen tillegger Nato roller der samarbeidet med EU spiller en mer avgjørende rolle. For eksempel nevnes Nato i forbindelse med styring, kriseledelse og opprettholdelse av grunnleggende tjenester, uten å nevne EUs langt mer praktiske og operative roller.
Regjeringen skriver: «I Europa har Norge sine viktigste handelspartnere, og det er etablert flere viktige samarbeid innenfor sivil beredskap. Dette internasjonale fellesskapet er avgjørende for Norges sikkerhet.»
Hva regjeringen mener med «Europa» og «dette internasjonale fellesskapet», sies ikke. For det er naturligvis EU, noe regjeringen ikke vil sette ord på. Igjen forsøker den å tilsløre virkeligheten.
Det hevdes også at «internasjonalt samarbeid» sikret Norge tilgang til covid-19-vaksiner. Som den regjeringsoppnevnte covid-19-kommisjonen slo fast, var samarbeidet med EU avgjørende for tilgang til vaksiner, hvor Sverige spilte en nøkkelrolle som mellomledd. Dette nevnes ikke – en klar forvrengning av historien.
Meldingen avsluttes med at regjeringen vil utarbeide en nasjonal sikkerhetsstrategi basert på «grunnleggende nasjonale verdier og interesser» og etterlater inntrykket av at Norge kan klare seg alene.
Det er ikke bare misvisende. Det er også uansvarlig. For Norges nasjonale beredskap er uløselig knyttet til EU-samarbeidet.
Ved å sensurere denne koblingen setter regjeringen vår kollektive sikkerhet i fare.
For ordens skyld: Min virksomhet yter rådgivning innenfor EUs politikk og regelverk om energi og klima. Jeg har ingen kunder knyttet til temaet for dette innlegget.
Publisert 22. januar 2025, kl. 18.02