• post@retningeu.no
  • +47 901 10 701
EUS Batteridrøm er ikke over.

EUS Batteridrøm er ikke over.

Lenke til foto i Automotive IQ.        Europeisk-kinesisk satsning på batterierDet har vært harde tak for Europas batteriindustri det siste året. Den svenske batteriprodusenten Northvolt ble hausset opp som en stjerne, men er fullstendig kriserammet, og har sagt opp hundrevis av ansatte. I Norge har Freyr lagt ned batterisatsingen i Mo i Rana, og flere andre prosjekter i Europa er utsatt eller avlyst.Gjennomgangsmelodien har vært at Europa er i ferd med å mislykkes, og at Kina vil dominere markedet for batterier til elbiler.En rekke prosjekter i Europa er riktignok i rute (se kart), men flere av dem drives fram av kinesiske selskaper.Og denne uka kom nyheten om at verdens fjerde største bilprodusent, Stellantis, går sammen med en kinesisk partner og investerer 4,1 milliarder euro i en batterifabrikk i Spania.Stellantis, som har hovedkontor i Nederland, vil samarbeide med kinesiske Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Ifølge Bloomberg melder de to selskapene at de vil begynne å produsere litium-jernfosfatbatterier (LFP) innen utgangen av 2026. Anlegget i Spania skal visstnok kunne nå en kapasitet på 50 gigawattimer, noe som kan være nok til å produsere hundretusener av batterier i året.Spania vil stille med økonomisk støtte til anlegget ved hjelp av midler fra EUs «Recovery Fund», som bidrar til grønn gjenoppbygging etter koronapandemien.Dermed lever fortsatt den europeiske batteridrømmen, men det virker lite sannsynlig at europeiske aktører skal klare å utkonkurrerere kinesiske selskaper. Så framtida ligger kanskje i samarbeid.

Les hele saken i Energi og Klima: Ny europeisk satsning på batterier – i samarbeid med Kina

Oppsummering av Chat GPT