Fantastisk bra uttale fra LO-nestleder. To EU direktiver som Norge har  implementert har gitt resultater som har ført til  «de største endring for norsk arbeids­liv siden åttetimers­dagen»

Fantastisk bra uttale fra LO-nestleder. To EU direktiver som Norge har implementert har gitt resultater som har ført til «de største endring for norsk arbeids­liv siden åttetimers­dagen»

Abonner på nyhetsbrevet Europaportalen

LO-nestleder Henriette Jevnaker omtaler de nye dommene om overtidsbetaling for deltidsansatte som «den største forbedringen i norsk arbeidsliv siden åttetimersdagen».

Bakgrunnen er to EU-dommer som bygger på EUs deltidsdirektiv og arbeidstidsdirektiv, innført i norsk rett gjennom EØS-avtalen. LO mener regelverket vil gi deltidsansatte større økonomisk trygghet, mer rettferdig lønn og sterkere stillingsvern. Nestleder Henriette Jevnaker sier EU-reglene allerede er norsk rett og mener arbeidsgivere må endre praksis umiddelbart. LO fremhever også at reformen kan bidra til flere heltidsstillinger, bedre organisering og et mer inkluderende arbeidsliv – i tråd med den norske samarbeidsmodellen mellom partene i arbeidslivet. Til tross for dette er det fortsatt forbund i LO som pøser penger inn i Nei til EU.

Les hele saken https://e24.no/naeringsliv/i/gkvpWa/stoerste-endring-for-norsk-arbeidsliv-siden-aattetimersdagen

 

Støtt Retning EU og del gjerne videre hvis du mener flere burde lese dette.

Del
×