Nå seiler CO₂ ut fra Heidelberg Materials i Brevik. Hovedtillitsvalgt i Styrke Tom Jacobsen synlig stolt. Her med kronprins Håkon.

Foto: Tom Jacobsens facebookside, Verdens første fullskala karbonfangstanlegg i sementindustrien er nå i drift i Brevik. Søndag 8. juni 2025 ble den første lasten med flytende CO₂ sendt til lagring under Nordsjøen – et historisk steg for både norsk industri og EUs grønne skifte.

Søndag 8. juni forlot skipet Northern Pioneer Langesundsfjorden med den aller første lasten av flytende CO₂ fra karbonfangstanlegget ved Heidelberg Materials-fabrikken i Brevik. Dette markerer starten på det norske Langskip-prosjektet – Europas første komplette verdikjede for karbonfangst, transport og lagring (CCS).

Dette er begynnelsen på noe som vil forandre sementindustrien i hele verden. Vi er stolte over å være først ute, sier hovedtillitsvalgt Tom Jacobsen i Forbundet Styrke.

Teknologi i praksis

CO₂-en fanges direkte fra sementproduksjonen, gjøres flytende og fraktes med skip til Kollsnes utenfor Bergen. Derfra ledes gassen i rør 110 km ut i Nordsjøen og lagres 2 700 meter under havbunnen. Anlegget er designet for å fange 400 000 tonn CO₂ årlig – om lag 50 % av fabrikkens utslipp. Når det er i full drift, forventes Northern Pioneer å anløpe annenhver uke.

Industri og fagbevegelse i samarbeid

Forbundet Styrke har fulgt prosjektet tett over flere år. AU-medlem Cay Nordhaug uttalte ved et besøk i 2024 at «partsmodellen virker», og trakk fram samarbeidet mellom ledelse og tillitsvalgte som avgjørende for fremdriften.

Tom Jacobsen valgte selv å utsette pensjonisttilværelsen for å bidra til å få prosjektet i havn. – Det betyr mye for meg, og det betyr mye for arbeidsplassene i Brevik, sier han.

EU-engasjement og europeisk betydning

Langskip-prosjektet er ikke bare et norsk initiativ – det er en strategisk del av EUs klimapolitikk og regnes som et nøkkelprosjekt for utslippskutt i tungindustrien.

EU har bidratt økonomisk og politisk gjennom flere kanaler:

  • Northern Lights, den norske transport- og lagringsdelen, har fått 131 millioner euro i støtte gjennom Connecting Europe Facility (CEF) – EUs viktigste fond for grensekryssende infrastruktur.

  • Prosjektet er utpekt som et «Project of Mutual Interest» i EU, og er omtalt i tilknytning til både Net-Zero Industry Act og EUs Innovation Fund – to av EUs sentrale verktøy for å utvikle karbonnøytral industri.

  • Flere EU-land, som Nederland og Danmark, har allerede inngått samarbeidsavtaler med Northern Lights for fremtidig lagring av sine egne CO₂-utslipp.

Langskip fungerer dermed som en pilot og modell for kommende CCS-prosjekter i Europa, og markerer et viktig skritt mot realiseringen av EUs grønne giv.

En ny epoke for industrien

Anlegget er ikke bare et teknologisk gjennombrudd, men også et symbol på hva som er mulig når fagbevegelsen, industrien og staten trekker i samme retning. Samtidig viser det hvordan EØS-samarbeid og EU-støtte kan løfte norsk teknologi inn i et europeisk klimalederskap.

Les mer om samme saken i Styrke: Nå seiler CO₂ ut fra Heidelberg Materials i Brevik – Styrke

Støtt Retning EU og del gjerne videre hvis du mener flere burde lese dette.

Del
Påmelding: Høstkonferanse Retning EU
Program – Høstkonferansen Retning EU
×