
Péter Magyar heiser EU-flagget over parlamentet i Ungarn
Abonner på nyhetsbrevet Europaportalen
Den proeuropeiske sentrum-høyre-politikeren Péter Magyar ble lørdag tatt i ed som Ungarns nye statsminister. Dermed er en epoke over for Viktor Orbán og hans nasjonalkonservative Fidesz-parti, som har styrt landet i 16 år.
Innsettelsen fant sted foran titusenvis tilhengere utenfor parlamentet i Budapest, én måned etter at Magyars parti Tisza vant en overveldende valgseier med 141 av parlamentets 199 mandater.
I talen sin beskrev Magyar maktskiftet som starten på et nytt kapittel i ungarsk historie. Han oppfordret ungarerne til å «gå gjennom porten til regimeskifte» og bygge et mer åpent og europeisk orientert Ungarn.
– I dag ønsker alle frihetselskende mennesker i verden å være litt ungarske, sa Magyar til kraftig applaus fra folkemengden.
Han hevdet samtidig at Ungarn under Orbán hadde utviklet seg til «det mest korrupte landet i EU» og varslet oppgjør med det han beskrev som et system preget av maktmisbruk, politisk kontroll og berikelse blant Orbáns nærmeste støttespillere.
EU-flagget tilbake på parlamentet
Et av de sterkeste symbolene på kursendringen kom da EU-flagget igjen ble heist på parlamentsbygningen i Budapest. Flagget ble fjernet av Fidesz-regjeringen i 2014 og har siden vært et symbol på Orbáns stadig mer konfliktfylte forhold til EU.
Innsettelsen fant sted på Europadagen – dagen som markerer starten på det europeiske samarbeidet etter andre verdenskrig. Den nye regjeringen understreket at tidspunktet var nøye valgt.
– Ungarns plass er i Europa. Naturlig, tydelig og uten spørsmål, uttalte påtroppende utenriksminister Anita Orbán (ikke familien til den tidligere statsministeren.)
Magyar har allerede lovet å reparere forholdet til EU og arbeide for å få frigitt milliarder av euro i frosne EU-midler. Under Orbán har Ungarn vært i langvarig konflikt med Den europeiske union om rettsstat, mediefrihet og korrupsjon.
Vil rydde opp etter Orbán-systemet
Den nye statsministeren varslet at flere sentrale personer utnevnt under Orbán-perioden bør trekke seg innen utgangen av måneden. Han mener Fidesz gjennom årene har fylt domstoler, statsapparat og medier med lojale støttespillere.
Orbán, som i løpet av karrieren gikk fra liberal demokratiforkjemper til en EU-kritisk og Russland-vennlig leder hyllet av deler av den internasjonale ytre høyresiden, blir nå for første gang siden 1990 stående uten plass i parlamentet.
Den tidligere statsministeren har varslet at han vil bruke tiden fremover på å reorganisere Fidesz-bevegelsen.
Store forventninger – og store utfordringer
Stemningen i Budapest var preget av lettelse og optimisme etter maktskiftet. Mange håper nå at landet skal bli mer demokratisk, mindre polarisert og få en tydeligere europeisk retning.
Flere i folkemengden fortalte at familiemedlemmer hadde flyttet ut av landet under Orbán-perioden på grunn av politisk press eller mangel på fremtidsmuligheter.
Samtidig står Magyar overfor betydelige utfordringer. Ungarsk økonomi sliter med svak vekst og høy budsjettunderskudd, mens offentlig sektor – særlig helsevesen og skole – er preget av mange års underfinansiering.
Det er også uklart hvordan de mange Orbán-lojale miljøene i rettsvesen, akademia og statsmedier vil reagere på det omfattende maktskiftet.
Likevel ble lørdag av mange opplevd som et historisk øyeblikk i Ungarn – og som et mulig vendepunkt i forholdet mellom Budapest og resten av Europa.
Guardian/ChatGpt/Leif Sande
Støtt Retning EU og del gjerne videre hvis du mener flere burde lese dette.
